Fakta om syntetiska stenar

Syntetiska stenar

Ädelsten

En ädelsten består av ett naturligt mineral, ett aggregat eller något organiskt till exempel bärnsten och korall.

För att få kallas ädelsten har vi dessa kriterier:

• Hållbar (beständig).
  • Vacker (skönhet).
  • Sällsynt (värdefull).
  • Naturlig, dvs inga fabriker har tillverkat detta.

Syntetisk och imitation

Syntetiskt är något som i grunden har samma kemiska, fysikaliska och optiska egenskaper som den naturliga, men är tillverkat av människan i fabriker. Dessa skall ha prefixet Syntetisk framför sig, till exempel:

• Syntetisk Diamant.
  • Syntetisk Spinell.
  • Syntetisk Rubin m.fl.

Imitation är något som vill efterlikna det naturliga. Till exempel är kubisk zirkonia (cubic zirkonia, CZ) tillverkad för att imitera diamant.

Rött glas kan imitera rubiner, Majoricapärlor imiterar odlade pärlor.

Människan lyckades göra syntetiska rubiner genom att smälta de grundämnen som en rubin består av över eld, vilket skedde redan i slutet av 1800-talet.

Det var vanligt att man i början av 1900-talet satte in syntetiska rubiner tillsammans med gammalslipade diamanter.

På den tiden kostade de syntetiska stenarna förhållandevis mycket, men idag framställs miljontals i automatiserade fabriker.

En sju millimeter syntetisk rubin kostar idag cirka 100 kronor medan en naturlig rubin i samma färg och storlek kan kosta upp till 75 000 kronor.

Syntetiska diamanter

1954 lyckades ASEA i Sverige framställa syntetiska diamanter, en väldigt dyrbar process på den tiden. Sedan dess har syntetiska diamanter använts för industriellt bruk, bl.a i slipmaterial, i borrar och i värmeavledare.

Men med tiden utvecklades tekniken och sedan en tid har de syntetiska diamanterna nått den kvaliteten att de används i den kommersiella smyckesmarknaden.

En syntetisk diamant är konstgjord, vacker och hållbar men den är inte sällsynt, (massproduceras i miljontals). Det är inte en ädelsten!

Värde på syntetisk respektive naturlig diamant

Priset på en 1.00 ct syntetisk diamant är ner till 5.000 kronor medan priset på en 1.00 ct naturlig diamant är ca 100.000 kronor (mars 2024).

Den naturliga diamanten är en handelsvara som har ett andrahandsvärde, vilket den syntetiska inte har.

För att inte förvilla konsumenterna har vi i Sverige valt att följa de internationella organisationernas riktlinjer. Därför ska dessa stenar bära prefixet Syntetisk framför.

Missvisande handelsnamn på de syntetiska diamanterna är:

Labbodlad diamant (missvisande översättning, odlad används endast för pärla).

Labbdiamant

Labb Grown diamant

Man made diamant m.fl.

ISO standard kommer inom kort.

Sveriges Gemmologiska Riksförening.

Guldsmedsbranschens Leverantörsförening.

Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening.

Smycken och Klockor Branschorganisation i Sverige.

Smycken & Klockor

Narvavägen 7