Lena Carlsson, VD, har ordet
Smycken & Klockor, nyhetsbrev december 2019.
Lena Carlsson, vd, har ordet.
Kära medlemmar!
Jag hoppas ni har det bra i decembermörkret och att adventsstjärnorna lyser upp er tillvaro lite extra.
Själv är jag arg – arg över att vi åter möter problemet med personer som har köpt smycken på en utlandsresa och väl hemma upptäckt att de har betalat ett alldeles för högt pris…
Det är både ledsamt och upprörande att höra personer berätta om resor där utflykter till smycketillverkare ingår, fabriker där de upplevt ett så starkt tryck att handla att de inte kunnat/vågat säga nej. Det är inte roligt att komma hem och upptäcka man betalat 60 000 kronor för något som är värt 20 000. Eller till och med betalt ännu mer…
Det verkar som om de här företagen har koll på det verkliga nyvärdet och ser till att ta betalt för detta på en gång i butiken och sedan hoppas på att kunden går på bluffen och betalar in resten senare. Det finns tyvärr också uppgifter om personer som blivit kontaktade på hemmaplan och till och med känt sig hotade.
Ja, ni förstår varför jag är arg!
Problemet är att inget brott har begåtts, det är fritt för företag att prissätta sina varor och för konsumenten att acceptera priset.
Vi bad Karolin Kühn, som är juridisk rådgivare på
Konsument Europa, att redogöra för rättsläget, och hon berättade att om konsumenten har fått vad som har avtalats om än till ett högre pris än vad som är brukligt, är köpet ändå giltigt. Och skulle det handla om oäkta smycken eller smycken av betydligt sämre kvalitet än det
konsumenten tror sig ha köpt, fall där de i regel skulle kunna häva köpet, kvarstår ett annat problem: I stort sett handlar det här om smycken köpta i Turkiet eller norra delen av Cypern och eftersom de inte är med i EU kan inte Konsument Europa hjälpa till, utan hänvisar till det egna landets motsvarighet till konsumentverket.
Det är alltså svårt att göra något åt problemet – annat än att informera.
Smycken & Klockor kommer därför att gå ut med ett pressmeddelande samt publicera en artikel på hemsidan för att upplysa allmänheten. Gör det ni med: Berätta för konsumenter, vänner och bekanta om problemet. Och ge dem rådet att läsa på om priser och kvalitet om de ska besöka en smycketillverkare/butik.
Nu över till något helt annat: “ Butiksdöden har nästan blivit ett vardagsbegrepp. Vi är nyfikna på hur ni tänker: Vad gör ni för att överleva i den digitala eran? Mejla oss gärna och berätta, så ska vi göra en sammanställning med tips och idéer.
Till sist: Tid & Smycken har sist och slutligen fått en ny ägare och tidningen kommer således att fortsätta ges ut.
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
Lena Carlsson, vd.