Ge begreppet ” Push present” ett namn på svenska

Nu är det dags att ge” push present” ett svenskt ord. Vad ska det heta? undrar branschorganisationen Smycken & Klockor, som utlyser en namntävling. Push present är den engelska benämningen på den present som pappan ger till mamman när barnet föds.

–        Vi tycker det är dags att sätta ett svenskt ord på begreppet. Vi har morgongåva som svar på morning gift, så varför inte ett bra ord för push present, tycker Lena Carlsson vd för branschorganisationen. Smycken & Klockor utlyser en tävling med ett presentkort värt 15.000:- i pris till den som hittar det bästa svenska ordet.

Att ge en present till mamman när barnet föds börjar blir mer vanligt.  Gåvan ska ses som en uppskattning för de nio månaderna som kvinnan burit barnet. Vi gillar att ta efter kändisar och tv stjärnor och push present aktualiserades i samband med kungahusets tillökning.

Branschorganisationen utlyser en tävling med ett presentkort värt 15 000:- till den som ger bäst förslag på det svenska begreppet för ”push present”. Tävlingen pågår fram till och med 31 mars 2014. Vilket ord som bedöms som bäst avgörs av en jury som består av styrelsen i ”Smycken & Klockor” och Jan Ribbhagen från Kurt Ribbhagen AB. Jan Ribbhagen är en välkänd profil från bland annat Antikrundan.

Detaljerna för namntävlingen finns på www.smyckenochklockor.se

För mer information, kontakta:

Lena Carlsson, vd Smycken & Klockor

Branschorganisation