Branschorganisationen Smycken och Klockor varnar för köp av smycken och ädelstenar när du är på semester.

Under senaste tiden har alltfler konsumenter kontaktat Etiska rådet hos Smycken och Klockor eller Gemologiska Riksförbundet för undersökning av äktheten gällande smycken och ädelstenar inköpta under semestern. Smyckena är inköpta främst i Asien, men även Turkiet förekommer.

– Alltför ofta blir svaret att det smycket du köpt inte riktigt motsvarar vad det skulle varit och sällan är värd vad du betalat, berättar Lena Carlsson vd på branschorganisationen Smycken och Klockor.

För en lekman är det numera nästan omöjligt att med blotta ögat se vad som är äkta eller falskt.

– När vi är inne och manipulerar på olika sätt är gränsen passerad att sälja en vara som äkta. Liksom kopior av allehanda slag bör man vara medveten om att alltför ofta är det du ser, inte alltid vad det faktiskt är.

Köp gärna vackra saker som minne, Vill du vara säker på äktheten vänd dig till en butik ansluten till Branschorganisationen.

För mer information, kontakta:

Lena Carlsson, vd Smycken & Klockor

Branschorganisation